Classic Kit letadlo A09191 - Avro Anson Mk.I (1:48)

Kód: 9-30-A09191
Neohodnoceno
1 390 Kč 1 149 Kč bez DPH
Skladem 2-3 dny
Můžeme doručit do:
27.11.2024
Možnosti doručení
Model letadla ke slepení. Velikost: 1:48; 26,9 cm. Balení obsahuje: 175 dílků ke slepení.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Model letadla ke slepení. Velikost: 1:48; 26,9 cm. Balení obsahuje: 175 dílků ke slepení.
Informace o originálu a modelu:
Anson, který byl nejrozšířenějším letounem od společnosti Avro, patřil ve válečných letech k nejdůležitějším britským letounům a sloužil k výcviku tisíců posádek před jejich nástupem k frontovým operačním letkám. Byl to také první letoun RAF se zatahovacím podvozkem.

Ačkoli Avro Anson není obecně považován za jeden z nejmódnějších britských letounů, které sloužily za druhé světové války, byl přesto jedním z nejdůležitějších nejen v meziválečném období, ale i během samotné druhé světové války a zaslouží si větší uznání, než jakého se mu obvykle dostává. Avro 652, jehož vývoj byl zahájen v roce 1933 s představou vytvořit moderní rychlý dálkový charterový letoun pro přepravu pošty, byl stále ve vývoji, když britské ministerstvo letectví vydalo požadavek na dvoumotorový průzkumný víceúčelový letoun, který by byl schopen plnit různé role jak pro Královské letectvo, tak pro Královské námořnictvo.

Tým Avro se domníval, že jejich připravovaný letoun bude pro tuto úlohu ideální, a později jej přihlásil do oficiálního hodnotícího programu proti konkurenčnímu letounu de Havilland DH89M, vojenské verzi dvouplošníku Dragon Rapide. Komise ocenila, že kandidát od Avra disponoval větším doletem a vytrvalostí, a přestože bylo několik oblastí, které si žádaly určité konstrukční úpravy, byla podána počáteční objednávka na 174 letounů ve vojenské verzi. Avro 652 dostal jméno Anson podle britského admirála z 18. století, což se na ministerstvu letectví všem úplně nelíbilo, ale vzhledem k tomu, že letoun byl určen pro námořní hlídkování, bylo toto označení nakonec poměrně příhodné.

Avro Anson se stal opravdu důležitým strojem. Když v březnu 1936 vstoupil do služby u 48. perutě na základně RAF v Manstonu, stal se prvním jednoplošníkem, který se plně zapojil k vojenským eskadrám, a zároveň prvním letounem RAF se zatahovacím podvozkem. V této době začal moderní Anson rychle přitahovat pozornost několika dalších zemí a aby Avro tento zájem využilo, byla část letounů z existujících objednávek RAF přesměrována na pokrytí těchto požadavků, přičemž plná výroba donutila Avro otevřít nové výrobní závody v severozápadní Anglii. RAF Anson Mk.I byl vyzbrojen pevným, dopředu mířícím kulometem ráže 7,7 mm ovládaným pilotem a jedním kanónem Lewis instalovaným v ručně ovládané otočné hřbetní věži. Mohl být také vybaven skromným pumovým nákladem, což bylo vyžadováno především v případě protiponorkových letounů provozovaných pobřežním velitelstvím, a přestože neexistují žádné zprávy o tom, že by Anson kdy potopil nějaký U-Boot, jejich přítomnost udržovala tyto obávané německé predátory pod vodou.

Během evakuace z Dunkerku se Ansony nasazené ke krytí operace staly terčem útoku stíhaček Messerschmitt Bf 109, které měly s pomalými britskými letadly skutečné potíže. Neustále Ansony přestřelovaly, až se samy dostaly do zaměřovače jejich předních děl a dva letouny Luftwaffe byly překvapivě sestřeleny, třetí navíc těžce poškozen, přičemž všechny Ansony vyvázly ze střetnutí bez úhony. Přestože RAF vstoupilo do druhé světové války s 26 perutěmi vybavenými těmito letouny, Ansony byly jako bojové stroje v podstatě už zastaralé a zejména ty, které byly přiděleny k velitelství bombardovacího letectva, byly rychle staženy do vedlejších výcvikových rolí, pro které se však "Věrná Annie" velmi hodila. V rámci výcvikového programu Empire Air Training Scheme bylo díky ní ve Velké Británii i v zámoří vycvičeno mnoho tisíc leteckých posádek určených pro službu u bombardovacího velitelství, včetně těch, které měly poté sloužit na Avro Lancasterech, mohutných bombardérech, které se vyráběly v některých stejných továrnách, v nichž se dříve stavěly Ansony.

Ansonů se nakonec vyrobilo téměř 11 000 kusů a poslední exemplář byl ze služby u RAF vyřazen až v roce 1968, kde do té doby fungoval jako staniční komunikační letoun.

Doporučené barvy (Humbrol):
-

Detaily modelu:
Měřítko: 1:48
Počet dílů: 175
Délka: 269 mm
Šířka: 359 mm
Výška: 83 mm
Obtížnost: 3
Body Flying Hours: 3

Doporučeno pro děti od 8 let.

Upozornění: Nebezpečí udušení! Výrobek obsahuje malé části. NEVHODNÉ PRO DĚTI DO 3 LET!

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: